Siden begynnelsen av mars har Fjellskål Fisketorget vært stengt. Endelig har de nå åpnet dørene igjen med helt nyoppussede lokaler. Selv om store deler av bedriftsnorge er påvirket av frykt og urolighet for fremtiden, rår optimismen på fisketorget i Bergen etter gjenåpningen.
Fjellskål Fisketorget er et utstillingsvindu for norsk sjømat, og er et unikt konsept med restaurant og butikk i ett. De siste 13 ukene har dog både restauranten og butikken vært helt stengt ned.
Den 8. mars stengte Fjellskål Fisketorget ned sine lokaler, en planlagt nedstenging på grunn av oppussing av både kjøkken, butikk og restaurantlokaler. Bare få dager etter stengte også resten av Norge ned. En planlagt nedstenging på noen få uker, økte plutselig med flere måneder.
-Vi hadde måtte stenge uansett på grunn av COVID-19, men grunnet krisen ble også alt av vareleveranser og håndverkere utsatt, noe som satte oppussingen på vent, forteller Dan Even Fjellskål daglig leder i Fjellskål.
Selv om restauranten hadde måtte stenge helt ned, ville butikken og utsalget kunne vært åpent om oppussingen hadde gått etter planen.
Heldigvis er ventetiden over, og 3. juni åpnet Fjellskål dørene sine igjen.
-Vi er utrolig glade for endelig å kunne åpne dørene igjen. Vi er vanligvis åpen alle dager hele året med unntak av første juledag, så dette har vært et unormalt langt avbrekk for oss, sier Dan Even Fjellskål.
Selv om alt har vært stengt ned har det ikke vært ferie for Dan Even og resten av gjengen. Både restaurant og kjøkken har blitt oppgradert, samtidig som de har fått ny delikatessebutikk og uteservering. Og selv om det har vært armer og bein frem til åpning er alle motiverte for å ta fatt på utfordringene som venter dem.
-Vi er spente, men positive til tiden som er foran oss. Det er nå den virkelige jobben begynner. Det klør i fingrene til alle sammen etter å komme i gang igjen, forteller han.
Allerede i forkant av åpningen har det rådd en optimisme og positivitet i Fjellskål.
-Vi kan ikke annet enn å være positive. Vi har brukt tiden under nedstengingen godt, og aldri før hatt så mye fri, så vi er klare forteller Dan Even.
Fjellskål Fisketorget er et kjent merkenavn i Bergen, og har et godt rykte for gode matopplevelser av høy kvalitet.
-Situasjonen er ekstrem og vi burde nok vært bekymret, men vi har en sterk merkevare og vi vet hva vi står for. Dette er ikke noe som forsvinner over natten, forteller Dan Even.
I sommer skal «alle» feriere i Norge. Med stengte grenser kan ikke markedet la seg være avhengig av utenlandske turister denne sommeren.
-Det er ingen hemmelighet at hele sentrum er avhengig av turisme, men vi er ikke vi alene om det. Heldigvis for vår del er allerede mange av våre kunder norske, så jeg tror ikke vi vil bli like berørt av stengte grenser, sier Dan Even.
Videre forteller han at han har troen på at nordmenn kommer til å bruke Norge og forhåpentligvis Bergen denne sommeren. Allerede før åpning kunne han antyde en positiv trend.
-Allerede før åpning hadde vi mange bookinger fra norske kunder, så enn så lenge virker det hele veldig lovende, forteller han.
Under åpningen var selvfølgelig smittevern et sentralt tema.
-Vi er nødt til å ha strenge rutiner for smittevern ved åpning, og har som alltid strenge krav til for eksempel håndhygiene. Samtidig gjør de nye lokalene jobben mye enklere for oss, her er det lagt vekt på god avstand mellom alle bordene, samtidig som vi nå har nye og bedre uteserveringer, forteller han.
I forkant av åpningen av Norge florerer det med brosjyrer og råd rundt smittevern. For serveringssteder betyr dette nye rutiner, og et større fokus på hygiene, kontakthyppighet, og antall gjester. Reglene er klar, men er serveringsstedene klar til å dokumentere at alt blir gjort?
Med Tidsbanken Sjekklister gjør man dokumentasjonen enkel. Her kan du se fortløpende at alle oppgavene i sjekklistene blir utført, med navn, dato og klokkeslett. Skal man ta smittevern på alvor er serveringsteder nødt å ha orden på sjekklistene sine.
Inkassoselskapene melder allerede om høye konkurstall, men frykter at den største bølgen fortsatt er foran oss.
-Forståelig nok er mange bekymret, men det er ikke nå vi skal gi opp. Det handler om å ha riktig innstilling og mentalitet, forteller Dan Even.
Kongen av Fisketorget har ikke tenkt å legge seg ned for telling med det første, og bretter nå opp ermene for tiden som kommer.
-Vi forbedrer oss kontinuerlig, og med en rekke nye delikatesser er vi sikker på mange vil la seg friste, sier han.
Virussituasjonen har derimot gjort at selskapet er nødt å tenke nytt, spesielt når det kommer til hvordan de planlegger, og hvilke avgjørelser de tar.
-Situasjonen er lik for veldig mange, og det er viktigere enn aldri før å ta kloke og velbegrunnede valg fremover. Når norsk økonomi er i den tilstanden den er i må man ta lønnsomme valg, avslutter Dan Even med.
Fjellskål Fisketorget er glad de har Tidsbanken som sitt timeregistreringssystem i tiden fremover. Her får de luket ut alle manuelle og tidkrevende jobber, slik at fokuset blir på maten og kundene. Tidsbanken gir de all informasjon som de trenger for å ta de riktige beslutningene i tiden fremover, og alt henter de ut i sanntid.
Les mer om hvordan du kan planlegge mer lønnsomt ved hjelp av Tidsbanken.
Skal man lykkes i tiden som kommer er det helt avgjørende å drive med kontinuerlig forbedringsarbeid. Samtidig er man nødt til å ha verktøy som gir mulighet for å kunne ta de riktige beslutningene, tidsnok.