Tidsbanken bloggen

Ekte håndverk siden 1888

Skrevet av Audun Grytdal | 15.okt.2020 06:43:47

Naustdal Dampbakeri har gjennom 4 generasjoner bakt brød til sunnfjordinger. De siste 10 årene har de ved hjelp av Tidsbanken spart seg for mye tid og frustrasjon med å bruke digitale timelister for lønn. Dette gir ledere og ansatte en konstant trygghet på at lønn alltid blir riktig, hver gang.

 

 

Naustdal Dampbakeri har en lang historie og er en av de eldste virksomhetene i Sunnfjord. Siden 1888 har familien Berntsen bakt brød til sunnfjordinger, og Ole Berntsen sendte ferske boller og brød med båt til grendene ved fjorden. Siden den gang har det kommet bedre veier, og utvalget har økt.


I 1986 var lokalet blitt for lite, og Ragnar og Olav flytta produksjonen til Kronborg I Førde. Tradisjonene er med når nå fjerde generasjon Berntsen styrer bakeriet. Sammen med engasjerte og erfarne medarbeidere jobber de hver dag for å ta vare på den gode smaken de er kjent for.

Vi møter Martin Berntsen som er daglig leder ved 4-generasjonsbedriften, og som er med på å bringe tradisjonene videre til sine trofaste kunder.

 

-Tradisjonene ligger i ryggmargen vår, og det er en glede å kunne bringe det videre til dagens kunder, forteller Martin.

 

For Martin er det flere ulike utfordringer i dagens marked for selskapet, og en av disse som han ønsker å trekke frem er markedet ut mot dagligvarekjedene.

 

-Flere og flere dagligvarekjeder har nå avtaler med egne bakerier, slik at trenden for disse er at de går over til storindustri, forteller han.

 

Her finnes det heldigvis lokale variasjoner, og for Naustdal Dampbakeri er ikke dette et problem, de ønsker selv å skille seg ut i markedet med ferske bakverk av høy kvalitet.

 

-Mange har avviklet nattproduksjon, dette er noe vi ikke vurderer å gjøre. På den måten kan vi garantere de ferskeste bakverkene til våre kunder, forteller Martin videre.

 

Bakeriet deres er unikt siden de produserer både til dagligvarekjedene og til egne utsalg. Dette krever at de må være dyktige både på håndverksbakst og mer industriell bakst. Noe som kan være utfordrende å kombinere.

 

 

Mange feil med manuelle timelister

Tilbake i 2010 hadde Naustdal Dampbakeri vokst seg så store at de nå ikke lenger kunne fortsette med manuelle timelister for sine ansatte.

 

-Det kom til et punkt der vi ble for mange ansatte til at det var holdbart å fortsette med manuelle timelister, forteller han.

 

Det hele som veltet beslutningen om å skaffe seg et system for å automatisere prosessene rundt timelister var misnøye blant ansatte.

 

-Ansatte begynte å bli misfornøyde, og vi kunne få klager på at ting ikke alltid var riktig. Da bruker man plutselig fort mye tid på diskusjoner og konflikter som enkelt kunne vært unngått, forteller han videre.

 

I tillegg gikk det mye tid rundt utregning av tillegg for de ansatte som også måtte gjøres manuelt. I dag er bakeriet blitt så stort at å gå tilbake til manuelle timelister nærmest er umulig.

-Skulle vi gått tilbake til manuelle timelister nå måtte vi kanskje ansatt et helt årsverk til å ta seg av jobben rundt dette, sier han.

 

Selskapet har ansatte i flere ulike roller. Det er alt fra administrasjon, sjåfører, bakere, konditorer og butikkansatte, og dette innebærer at det er mange ulike lønnsparametre og tillegg som må fanges opp for at utregning av lønn skal bli riktig. For Berntsen er derfor Tidsbanken et uvurderlig system for timefangst, slik at ansatte alltid kan være trygg på at lønn blir riktig.

 

Tidsbanken har i over 20 år spesialisert seg på norske arbeidstidsregler, og har i samarbeid med kundene sine utarbeidet de beste løsningene for håndtering av dette. Uansett hvilke regler eller tariffer man følger har Tidsbanken løsningen og kompetansen til å håndtere det.

 

 

Hvordan velge riktig system?

For Naustdal Dampbakeri er Tidsbanken nå blitt et verdifullt system i deres arbeidshverdag for håndtering av arbeidstid. En av fordelene Martin trekker frem er fleksibiliteten til systemet.

 

-Tidsbanken er et utrolig fleksibelt system, og det er enkelt å gjøre endringer underveis om det er noe vi ønsker å optimalisere, eller om det skjer endringer i arbeidstidreglene vi følger, forteller han.

 

Et annet viktig punkt er at man skaffer seg et system som ikke bare er enkelt for ledere å bruke, men som også er enkelt for alle ansatte å bruke.

 

-Våre ansatte liker Tidsbanken svært godt, og syns det er enkelt å bruke, sier Martin.

 

Systemet i seg selv bruker dermed Martin lite tid på, og de siste 10 årene har han brukt minimalt med tid på brukerstøtte. Systemet er i stor grad selvforklarende, slik at det passer til alle. Selv mener Martin det er viktig å sette av nok tid når man skaffer seg et system som Tidsbanken og skal begynne å bruke det. Tiden man investerer i å komme i gang med systemet på får man kjapt tilbake, og resultatene man får i andre enden er utrolig verdifulle.

 

-Resultatene vi får av å bruke Tidsbanken er helt formidable, avslutter han med.