Det nærmer seg sommerferie, og norsk reiseliv forbereder seg på norske turister i år. For Norske campingplasser er det viktig å kunne opprettholde gode smittevernstiltak for både bobilparkeringen, hytteutleien, servicebygget og cafèer.
Med sjekklister fra Tidsbanken gjør du dokumentasjonen enkel. Opprett egne sjekklister for de ulike tjenestene, eller la ansatte opprette sjekklistene selv ved behov.
Å drive en campingplass er en stor nok jobb i seg selv. Om man i tillegg skal påse at alle ansatte følger de smittevernstiltakene som er iverksatt har du en enda større oppgave foran deg. Skal du følge rådene fra myndighetene gjelder dette et styrket renhold av kiosker og alle fellesrom, toaletter og dusjrom på en campingplass.
Marginene er allerede tynnslitt i norsk næringsliv, norske campingplasser er avhengig av et oppsving nå i sommer, med stor tilvekst av norske turister.
Ett sykdomstilfelle på campingplassen kan skape store problemer. Ansatte kan måtte gå i karantene, og i verste fall må driften stenges ned. Det hele resulterer fort i medieoppslag og tilsyn, og derfor er det helt avgjørende at man har tilstrekkelig dokumentasjon på at man har utført de smittevernstiltakene som anbefales.
Flere av våre samarbeidspartnere har ytret bekymringer rundt smittevern. Mange av campingplassene vi har snakket med har hatt en klump i magen i forkant av sommerferien. Grunnen til det, er at det er mange smitteverntiltak som skal utføres, av mange ansatte. Mange har unge vikarer om sommeren, og frykter at disse ikke får god nok opplæring i smittevern.
Vår erfaring er at de som oppretter en digital opplæringsportal lykkes bedre. I Tidsbanken sin Kvalitetsmanual kan du enkelt opprette egne håndbøker for smittevern, legge inn PDF´er sendt fra myndighetene, egne dokumenter, bildedokumentasjon og videoer. Vår erfaring er at videoer som viser hvordan ulike rutiner skal utføres er effektive for ferievikarer.
Alt innholdet legges inn med en leserbekreftelse, slik at alle vikarer må inn og bekrefte at alt er sett og lest. Ikke løp etter ansatte, men la heller systemet varsle ansatte hva de skal lese.
Når ansatte vet hvordan rutiner skal utføres kan sjekklistene bli fylt ut uten problemer eller feil.
Utskrift av papirlister fører til store og uoversiktlige papirbunker. Mange ledere vi har vært i kontakt med forteller at det de er urolig for er mangel på kontroll, og det å måtte vise dokumentasjon ved et eventuelt tilsyn. Skulle det oppstå smitte, er man nødt å kunne vise til at alt av smitteverntiltak har blitt utført.
Les også våre 5 beste tips til å automatisere smittevern.
Med sjekklister rett på mobil vil ansatte enkelt kunne fylle ut eller opprette egne sjekklister i løpet av dagen. Du vil kunne følge med på sjekklistene fortløpende og se når, og hvem som utfører de. I sanntid er du oppdatert på at tiltakene blir utført, samtidig som du på en enkel og systematisk måte har all den historiske dokumentasjonen på plass. Vi vet det tar tid å innføre nye vaner. Med sjekklister fra Tidsbanken får ansatte en påminnelse hver dag de kommer på jobb om hva som må gjøres. Da vet de ansatte selv hva som skal til.