Det florerer med brosjyrer og råd rundt smittevern i forkant av åpningen av Norge. For serveringssteder betyr dette nye rutiner, og et større fokus på hygiene, kontakthyppighet, og antall gjester. Reglene er klar, men er du klar til å dokumentere at alt blir gjort?
Med Tidsbanken Sjekklister gjør du dokumentasjonen enkel. Se fortløpende at alle oppgavene i sjekklistene blir utført, med navn, dato og klokkeslett.
Å ha ansvar for én enkelt restaurant er en stor nok jobb i seg selv. Om man i tillegg skal påse at alle ansatte følger de smitteverntiltakene som er iverksatt har du en enda større oppgave.
Marginene er allerede tynnslitt i norsk næringsliv, spesielt i hotell og restaurantbransjen. Ett sykdomstilfelle i restauranten kan skape store problemer, og om man i tillegg ikke kan dokumentere for at man har utført de nødvendige smitteverntiltakene har man et stort problem.
Vi i Tidsbanken samarbeider med flere store og små aktører innenfor hotell- og restaurantnæringen i Norge. Vi lurte på hvilke tanker de har rundt tiden som kommer, og eventuelt hvilke problemer de står ovenfor. Sommerferie, norsk turisme og færre restriksjoner kommer til å gi økt aktivitet for norske serveringssteder, men det fører også til flere utfordringer.
Vi sendte vår daglig leder ut til noen av restaurantene vi samarbeider med for å høre hva de tenkte om situasjonen.
Felles for alle han snakket med var at de alle kjente på en klump i magen. Det er mye som skal huskes på, og mye som kan gå feil.
Dette er hvilke problemer og utfordringer de hadde:
-Smitteverntiltak ble sendt rundt på e-post til ansatte
-Beskjeder, rutiner og oppdateringer ble tatt muntlig
-Ingen dokumentasjon på at noe ble gjort.
På bakgrunn av samtalene vi hadde med disse restaurantene ble vi enig om å utvikle en ny og bedre løsning for dem.
Løsningen for disse kundene var å sette alt av informasjon sendt fra FHI, NHO og andre organisasjoner inn i system. Utskrift av papirlister fører til store og uoversiktlige papirbunker. Som ledere ovenfor nevner var det mangel på kontroll, og en frykt for å måtte vise dokumentasjon ved et eventuelt tilsyn. Skulle det oppstå smitte, er man nødt å kunne vise til at alt av smitteverntiltak har blitt utført. Tidsbanken Sjekklister har gitt disse virksomhetene verktøyet de trenger for å få kontroll på disse utfordringene.
Les også våre 5 beste tips til å automatisere smittevern.
Sjekklister
Med sjekklister rett på mobil, vil ansatte enkelt kunne fylle ut eller opprette egne sjekklister i løpet av dagen. Du vil kunne følge med på sjekklistene fortløpende og se når, og hvem som utfører de. I sanntid er du oppdatert på at tiltakene blir utført, samtidig som du på en enkel og systematisk måte har all den historiske dokumentasjonen på plass. Vi vet det tar tid å innføre nye vaner. Med sjekklister fra Tidsbanken får ansatte en påminnelse hver dag de kommer på jobb om hva som må gjøres. Da vet de ansatte selv hva som må til.
Håndbok
En annen utfordring er om alle ansatte vet hvordan de ulike smittevernrutinene utføres? Med å samle alt i en egen smittevernhåndbok i Tidsbanken vil ansatte kunne lese seg opp uansett hvor de er. Legg ved rutinebeskrivelser, bilder og video med noen få klikk. Mange har unge vikarer om sommeren, da er det helt avgjørende at disse får god opplæring. Krev leserbekreftelse på opplæringsdokumenter og videoer.
Avvik
Om det er en rutine som ikke fungerer eller som ikke utføres kan ansatte også med få klikk registrere inn et avvik. Da får leder varsel øyeblikkelig, og vil da ha grunnlag i sanntid til å avgjøre hvilke tiltak som fungerer eller ikke. Så enkelt optimaliserer man smitteverntiltakene i virksomheten.