Tidsbanken bloggen

Trygge Opplevelser

Skrevet av Audun Grytdal | 26.mai.2020 10:11:21

Myndighetene har gitt grønt lys for åpning av fornøyelsesparker 1. juni. Nå som "alle" skal feriere i Norge vil nok mange ta turen til noen av parkene i landet. Smittevern er satt i fokus for alle virksomheter, og det er mye informasjon tilgjengelig.
Hvordan kan du dokumentere at dere utfører smitteverntiltakene?
Med Sjekklister i Tidsbanken skjer alt automatisk, ansatte blir varslet om hva som skal gjøres, og du får dokumentasjonen på dette forløpende. Slutt med papirlister og få alt digitalt.

 

Sommeren 2020 vil preges av norske turister i Norge. Reiselivsnæringen forventer et oppsving i sommer, og det stilles strenge krav til smittevern for alle virksomheter.
I parker kan det oppstå ansamling av personer som oppholder seg for tett sammen, noe som gir risiko for direkte smitte. Videre er det risiko for indirekte kontaktsmitte ved at man tar på de samme overflatene i parkene. Derfor er det krav om hyppig rengjøring av kontaktflater, og full rengjøring av utstyr som brukes mellom hver gjest.
Samtidig begrenses smitterisikoen noe av at aktivitetene foregår utendørs. Det er større luftsirkulasjon, og vær og vind gjør at viruset overlever kortere på overflater. Vi har på bakgrunn av dette snakket med noen av våre samarbeidspartnere i bransjen om dette. Tilbakemeldingene vi har fått er at de fleste mangler system for håndtering av smittevern. Informasjon blir kun sendt ut på e-post til ansatte, uten noen form for system eller oppfølging. Blir informasjonen du sender ut lest?

 

Les også våre 5 beste tips til å automatisere smittevern.

 

 

La systemet gjøre jobben

For parker er det ofte flere tjenester som skal betjenes, og dermed forskjellige typer smitteverntiltak som skal utføres. Med sjekklister i Tidsbanken filtrerer du enkelt sjekklistene til ulike deler av driften. Da unngår du at alle ansatte ser de samme listene. Unngå feil, og gjør det så enkelt og intuitiv for ansatte som mulig. Ansatte vil også selv kunne opprette en sjekkliste om det er behov for det, "on the go".
Ansatte kan da selv se hva som skal gjøres når de kommer på jobb, uten at ledere må følge opp alle sammen og bruke mye tid på det.
Dokumentasjonen får du fortløpende, med navn, dato og klokkeslett, helt automatisk. Om du ønsker å se hvor langt de er kommet på en sjekkliste, kan du følge med underveis som sjekklisten blir fylt ut.
Sjekklister på papir hører fortiden til. Uoversiktlige papirbunker gjør dokumentasjonsarbeidet vanskelig, samtidig som fysiske papirlister som deles på av flere ansatte ikke er med på å redusere smittefaren. Sjekklister på papir, ute i norsk natur og vær er ofte ikke den mest optimale løsningen. 

Les mer om Trygg Servering av drikke og mat.


En løsning, en portal

Sjekklister

Med sjekklister rett på mobil, vil ansatte enkelt kunne fylle ut eller opprette egne sjekklister i løpet av dagen. Du vil kunne følge med på sjekklistene fortløpende og se når, og hvem som utfører den. I sanntid er du oppdatert på at tiltakene blir utført, samtidig som du på en enkel og systematisk måte har all den historiske dokumentasjonen på plass. Vi vet det tar tid å innføre nye vaner. Med sjekklister fra Tidsbanken får ansatte en påminnelse hver dag de kommer på jobb om hva som må gjøres. Da vet de ansatte selv hva som må til.

Håndbok

En annen utfordring er om alle ansatte vet hvordan de ulike smittevernrutinene utføres? Med å samle alt i en egen smittevernhåndbok i Tidsbanken vil ansatte kunne lese seg opp uansett hvor de er. Legg ved rutinebeskrivelser, bilder og video med noen få klikk. Mange har unge vikarer om sommeren, da er det helt avgjørende at disse har god opplæring. Krev leserbekreftelse på opplæringsdokumenter og videoer.

Avvik

Om det er en rutine som ikke fungerer eller som ikke utføres kan ansatte også med få klikk registrere inn et avvik. Da får leder varsel øyeblikkelig, og vil da ha grunnlag i sanntid til å avgjøre hvilke tiltak som fungerer eller ikke. Så enkelt optimaliserer man smittevernstiltakene i virksomheten.