De som driver butikk i dag vet at manuelle papirlister for blant annet timeføring vil kunne på kort tid gi en nokså uoversiktlig hverdag, med stor opphoping av papirer. Ringo Langesund bruker et timeregistreringssystem som gir dem kontroll og oversikt i sanntid. Dette sparer dem tid og penger, og gir dem rom for å bruke tiden sin inn mot de kritiske oppgavene i driften istedenfor.
Foto: Bamble kommune
Vi tok praten med Christina Hansen som er daglig leder, og eier hos Ringo Langesund for å høre med henne om hvilke erfaringer hun har med Tidsbanken som system.
-Jeg hadde brukt Tidsbanken tidligere når jeg jobbet i Fredrikstad, men da som ansatt. Når jeg starter her i Langesund var det et naturlig valg å skaffe meg Tidsbanken ettersom jeg kjente til funksjonaliteten, og visste det fungerte veldig godt, forteller Christina.
Selv visste hun at det brått ville hope seg opp mye papirer om timeføringen og planleggingen skulle skje manuelt, og var derfor ikke i tvil at et moderne system for timeregistrering var helt avgjørende for å ikke drukne i papirer. Og når Tidsbanken i tillegg hadde en svært rimelig rammeavtale med Nordic Toy Team, var det naturlig at Tidsbanken var med inn dørene når hun skulle åpne sin egen butikk i Langesund.
-Det gir meg kontroll over ansatte sin arbeidstid, og jeg kan følge med i sanntid når ansatte kommer og går, forteller hun.
En hverdag med et timeregistreringssystem åpner opp og skaper rom til å bruke mer tid på det som virkelig gjelder. Fokus på produktivitet og økt fortjeneste i en tilspisset konkurransesituasjon er blant nøkkelfaktorene for aktører i detaljhandel.
For Christina skal det ikke stå på viljen, og tiden spart er kanskje også trengt, for hun ligger ikke på latsiden for å si det sånn. Om noen få uker skal hun flytte lokaler over gaten, noe som innebærer dobbelt så mye tumleplass, og utvidelse av driften til å innebære Cafe i tillegg til bokhandel og lekebutikk som hun tidligere har drevet. Ikke nok med det hadde hun sin egen Pop-up godteributikk i fjor, noe som gikk veldig bra.
-Heldigvis hadde jeg Tidsbanken og kunne enkelt opprette en egen avdeling der inne for pop-up butikken. Da kunne jeg enkelt sjonglere bemanningen mellom avdelingene og ha full oversikt til enhver tid, forteller hun.
Christina er glad hun tok valget for å bruke Tidsbanken når hun åpnet opp.
Foto: Bamble kommune
-Det er et enkelt system å bruke, samtidig som jeg alltid kan være trygg på at dataen og informasjonen er riktig. Lønn er gjort i en fei, smiler hun.
Tidsbanken har nå utvidet sin rammeavtale med Nordic Toy Team, og alle medlemmer vil kunne få et svært rimelig tilbud ved anskaffelse av Tidsbanken. Om du er i tvil om vi kan løse dine utfordringer, må du ikke nøle med å ta kontakt. Vi tar gjerne en prat for å se om det er en god match eller ei.