Med å iverksette riktige smitteverntiltak vil norske overnattingssteder nå kunne ta i mot gjester og ansatte. Feriesesongen nærmer seg, og for norske hotell- og overnattingsbedrifter betyr det økt aktivitet i tiden fremover.
Mange av disse virksomhetene ytrer at de ikke har skikkelige systemer for å håndtere smitteverntiltakene som er satt av myndighetene. Problemene er ikke mangel på informasjon, men hvordan man kan enkelt dokumenterer at man som bedrift følger rådene.
Skulle det oppstå smitte som kan spores tilbake til dere er du nødt til å kunne dokumentere at dere har arbeidet i henhold til smitteverntiltakene. Har du ikke det, har du et stort problem.
I år skal "alle" på norgesferie. Det betyr at hotellene rundt om i landet vil fylles opp - og det er gode nyheter for norsk reiseliv! Men når mange mennesker skal samles på ett sted, vil det også øke kravet for tiltak rundt smittevern.
Erfaringer som "karantene-hoteller"
Vi snakket med flere av våre hoteller som vi samarbeider med. De mener informasjonen fra myndighetene har vært gode, og har allerede skaffet seg en del erfaring allerede før feriesesongen starter. Noen av hotellene har siden 12.mars fungert helt eller delvis som karantene-hoteller for reisende og for helsepersonell.
Gjennom dette arbeidet har de opparbeidet mye kompetanse på smittevern i praksis, og i praktisk drift. Et av de viktigste punktene er at man er nødt å sette smittevern i system, og ha et enormt fokus på det. Med sjekklister fra Tidsbanken kan ansatte ved hotellene fylle ut allerede opprettede sjekklister, eller opprette sjekklister selv om behovet oppstår. Som leder kan man da følge med på om listen fylles ut fortløpende, selv før den faktisk sendes inn. Alle sjekklistene blir merket med navn, dato og tidspunkt, slik at dokumentasjonen skjer automatisk.
Les også våre 5 beste tips til å automatisere smittevern.
God nok opplæring av ferievikarer?
Mange av hotellene vi har snakket med har også hatt en klump i magen i forkant av sommerferien. Grunnen til det er at det er mange smitteverntiltak som skal utføres, av mange ansatte. Mange har unge vikarer om sommeren, og flere av hotellene frykter at disse ikke får god nok opplæring i smittevern.
Vår erfaring er at de som oppretter en digital opplæringsportal lykkes bedre. I Tidsbanken sin egen Kvalitetsmanual kan du enkelt opprette egne håndbøker for smittevern, legge inn veiledere sendt fra myndighetene, egne dokumenter, bildedokumentasjon og videoer. Vår erfaring er at videoer som viser hvordan ulike rutiner skal utføres er effektive for nye ferievikarer.
Alt innholdet legges inn med en leserbekreftelse, slik at alle vikarer må inn og bekrefte at alt er sett og lest. Ikke løp etter ansatte, men la heller systemet kontrollere og administrere at alt blir gjort.
Da kan du som leder være trygg på at alle rutiner og sjekklisteoppgaver blir utført på riktig måte.
Fungerer egentlig smitteverntiltakene?
Myndighetene presisere at alle hotell- og overnattingsteder også må gjøre egne vurderinger og iverksette de tiltak som de selv mener er nødvendige, utfra utformingen av lokalene, størrelsen på virksomheten, gjestegrunnlaget og praktiske hensyn. Tiltak må være basert på Helsedirektoratet sine prinsipper og eventuelle kommunale tiltak.
Alle ansatte må, og skal ha mulighet til å registrere avvik som oppstår. Som leder vil du få varsel øyeblikkelig på sms når et avvik registreres inn i Tidsbanken. Da vurderer du selv om tiltakene som er satt inn fungerer eller ikke, og kan iverksette forbedringer samme dag. Med å optimalisere smittevernet forløpende reduserer du smittefaren betydelig. Ansatte og gjester kan alltid være trygg på at det er trygt å overnatte hos dere, og du har til enhver tid dokumentasjonen å vise til dette.
Ikke skaffet deg Sjekklister fra Tidsbanken enda? Da er det kanskje på tide. Norsk næringsliv balanserer på en tynn linje og marginene er små. Ikke la linjen skygges av tilfeldigheter.